Studentgericht leren

Laten we beginnen met het bekijken van de videoles: het bevat de belangrijkste informatie die je moet weten over dit onderwerp: doelen, voorbeelden en best practices.

Een les ontwerpen op basis van UDL

Als je nu wilt onthouden en consolideren wat er in de videoles wordt behandeld, bekijk dan de volgende infographic en weet dat je deze kunt downloaden.

Infographic

Als je je verder in het onderwerp wilt verdiepen, kan je hieronder extra materialen vinden.

Insight materials

Hulpmiddelen voor representatie
  • Remind: schrijf vragen/antwoorden zonder het nummer te wijzigen; snel communiceren met gezinnen.
  • Powtoon: druk concepten uit via strips.
  • Canva: concepten uitwerken via presentatie of afbeeldingen.
  • Twitter: vat samen wat leerlingen begrepen, vat plots samen, beantwoord vragen in een discussie. Zie tweetletteratura
  • Google Classroom: verzameling en organisatie van visueel en multimediamateriaal voor het onderwijzen van wetenschappelijke vakken.
  • TedEd: educatieve video’s die kunnen worden verrijkt met begeleidende vragen om tekst te begrijpen of met discussie en inhoudelijke uitwerking.
  • GeoGebra: representation of Maths concepts.
  • Desmos: visualization of Maths concepts.
  • https://www.discoveryeducation.com/
  • Udio: tekstbegrip in het Engels.
  • TED Talks
  • Trello: management en organisatie van projecten.
  • Popplet: anticipated organizer/mental maps
  • Cmap Tools: verwachte organisator/conceptuele kaarten.
  • Popplet: verwachte organisator/mentale kaarten Cmap Tools: verwachte organisator/conceptuele kaarten
Hulpmiddelen voor betrokkenheid
  • Kidspiration: creatie van interactieve verhaalkaarten. Het kan worden gebruikt voor leesoefeningen en tekstbegrip.
  • Storyboard That : planning en organisatie om een ​​tekst te schrijven door het creëren van een storyboard, waarmee scènes en objecten kunnen worden ingevoerd. Het maakt het ook mogelijk om een ​​graphic novel te maken. Het ondersteunt roostering naar Google Classroom, Class Link, Clever en andere leeromgevingen.
  • Google Docs – Google Drive: co-creatie van teksten; spelling- en grammaticacontrole.
  • Arduino science journal: een wetenschappelijk laboratorium in zakformaat dat studenten aanmoedigt om te onderzoeken hoe de wereld werkt, gegevens vast te leggen, observaties te documenteren en te experimenteren als een echte wetenschapper.
  • Social Books Creator
  • Book Creator
  • Epub Editor
  • Photomath: segmentatie van stappen om een ​​wiskundeoefening op te lossen
  • Khan Academy
  • Graspable Math: visuele en kinesthetische advertenties in Google Chrome voor algebraïsche vergelijkingen. Mattimath
  • Trello: management en organisatie van projecten.
Hulpmiddelen voor actie en expressie

Insights Universal Design for Learning

Resources

Bibliografie

Anderson, L.W., & Krathwohl, D.R., (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives. Longman.

Bonaiuti, G., Calvani, A., Menichetti, L. & Vivanet, G. (2017). Le tecnologie educative. criteri per una scelta basata su evidenze. Carocci.

Calvani, A. & Trinchero, R. (2019). Dieci falsi miti e dieci regole per insegnare bene. Carocci.

Dirksen, J. (2017). Learning design. Progettare un apprendimento efficace. Pearson.

Sousa, D. A. (2011). How the brain learns. Corwin Press.

Calvani, A. (2011). Principi dell’istruzione e strategie per insegnare. Criteri per una didattica efficace. Carocci.

Novak, K. (2021). UDL now. A teacher’s guide to applying universal design for learning in today’s classroom. CAST Publishing

Hattie, J. (2016). Apprendimento visibile, insegnamento efficace. Metodi e strategie di successo dalla ricerca evidence-based. Erickson.
Mitchell, D. (2022). Cosa funziona nella didattica speciale e inclusiva. Le strategie basate sull’evidenza. Erickson.

Murawski,W., Scott, K.L., (2021). Universal design for learning in pratica. Strategie efficaci per l’apprendimento inclusivo. Erickson.

Savia, G., (2016). Universal design for learning. La progettazione universale per l’apprendimento per una didattica inclusiva. Erickson

Koppelingen
  • Cast: internationale organisatie om barrières voor leren weg te nemen https://www.cast.org/
  • Infographics, podcasts en materialen gemaakt door John Hattie https://visible-learning.org/
  • Society for Evidence-Informed Learning and Education https:// www.sapie.it/

Nu is het tijd om te testen wat je hebt geleerd!

en_USEnglish
Scroll to Top