Laten we beginnen met het bekijken van de videoles: het bevat de belangrijkste informatie die je moet weten over dit onderwerp: doelen, voorbeelden en best practices.
Als je nu wilt onthouden en consolideren wat er in de videoles wordt behandeld, bekijk dan de volgende infographic en weet dat je deze kunt downloaden.
Kidspiration: creatie van interactieve verhaalkaarten. Het kan worden gebruikt voor leesoefeningen en tekstbegrip.
Storyboard That : planning en organisatie om een tekst te schrijven door het creëren van een storyboard, waarmee scènes en objecten kunnen worden ingevoerd. Het maakt het ook mogelijk om een graphic novel te maken. Het ondersteunt roostering naar Google Classroom, Class Link, Clever en andere leeromgevingen.
Google Docs – Google Drive: co-creatie van teksten; spelling- en grammaticacontrole.
Arduino science journal: een wetenschappelijk laboratorium in zakformaat dat studenten aanmoedigt om te onderzoeken hoe de wereld werkt, gegevens vast te leggen, observaties te documenteren en te experimenteren als een echte wetenschapper.
Anderson, L.W., & Krathwohl, D.R., (2001). Ataxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision ofBloom’sTaxonomy of educational objectives. Longman.
Bonaiuti, G., Calvani, A., Menichetti, L. & Vivanet, G. (2017). Le tecnologie educative. criteri per una scelta basata su evidenze. Carocci.
Calvani, A. & Trinchero, R. (2019). Dieci falsi miti e dieci regole per insegnare bene. Carocci.
Dirksen, J. (2017). Learning design.Progettare un apprendimento efficace. Pearson.
Sousa, D. A. (2011). How the brain learns. Corwin Press.
Calvani, A. (2011). Principi dell’istruzione e strategie per insegnare.Criteri per una didattica efficace. Carocci.
Novak, K. (2021). UDLnow.A teacher’s guide to applying universal design for learning in today’s classroom. CAST Publishing
Hattie, J. (2016). Apprendimento visibile, insegnamento efficace.Metodi e strategie di successo dalla ricerca evidence-based. Erickson. Mitchell, D. (2022). Cosa funziona nella didattica speciale e inclusiva. Le strategie basate sull’evidenza. Erickson.
Murawski,W., Scott, K.L., (2021). Universal design for learning in pratica. Strategie efficaci per l’apprendimento inclusivo. Erickson.
Savia, G., (2016). Universal design for learning. La progettazione universale per l’apprendimento per una didattica inclusiva. Erickson
Koppelingen
Cast: internationale organisatie om barrières voor leren weg te nemen https://www.cast.org/
Infographics, podcasts en materialen gemaakt door John Hattie https://visible-learning.org/
Society for Evidence-Informed Learning and Education https:// www.sapie.it/